Klachten en Integriteit
Klachtenregeling
Stip Hilversum en de scholen doen er alles aan om ervoor te
zorgen dat u als ouder tevreden bent over het onderwijs dat wij verzorgen en de
veilige leeromgeving die wij hierbij bieden. Mocht u onverhoopt toch niet
tevreden zijn, dan is het belangrijk dat u dit eerst bespreekt met de direct
betrokkene en/of de schooldirecteur.
Als u zich daarna onvoldoende gehoord voelt, heeft u de mogelijkheid om een
klacht in te dienen. Wij zullen er dan voor zorgen dat we uw klacht goed
afhandelen. Om dit te doen heeft Stip Hilversum een klachtenregeling en hebben we op iedere school een Contactpersoon klachtenregeling. Deze contactpersoon hoort uw klacht aan en kan
u vertellen welke mogelijkheden er voor u zijn. Dat kan bijvoorbeeld een
gesprek zijn met de leerkracht en/of directeur, maar ook het advies om uw
klacht te bespreken met de externe vertrouwenspersoon.
Lees hier de klachtenregeling van Stip Hilversum (versie 2020): Klachtenregeling_Stip_Hilversum_2020.pdf
STIP Hilversum Complaints Procedure.pdf
Extern Vertrouwenspersoon
Stip Hilversum en de aangesloten scholen kennen een externe,
onafhankelijke vertrouwenspersoon. Om
een ouder indien gewenst bij te staan en een klacht in vertrouwen aan te
horen. Als u niet tevreden bent kan het soms moeilijk zijn om uw klacht kenbaar
te maken en een passende oplossing hiervoor te vinden.
De externe vertrouwenspersoon is dus beschikbaar als klankbord, adviseur en begeleider. Zij luistert en neemt uw verhaal serieus. De externe vertrouwenspersoon denkt mee over wat u kunt doen en kan helpen om de zaken voor uzelf in het juiste perspectief te plaatsen. Verder kan de externe vertrouwenspersoon u ondersteunen bij het bepalen van eventuele vervolgstappen en u desgewenst hierin begeleiden. De gesprekken zijn vertrouwelijk en de externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk van Stip Hilversum. Vaak verloopt het contact telefonisch, maar het kan natuurlijk ook op locatie.
De externe
vertrouwenspersoon kan u helpen bij het vinden van een passende oplossing. Voor
de scholen van Stip Hilversum treedt Dominique Maas op als externe
vertrouwenspersoon. Dominique is bereikbaar via E: maas@devertrouwenspersoon.nl of T: 088-1119910
Mocht, na uitgebreid overleg met alle betrokkenen, uw klacht toch niet naar tevredenheid zijn opgelost dan kunt een officiële klacht indienen. Stip Hilversum is hiervoor aangesloten bij de landelijke commissie Onderwijsgeschillen (
www.onderwijsgeschillen.nl).
In deze link vindt u de LKC- brochure met de te volgen procedure voor een officiële klacht.
Klokkenluidersregeling
Stip Hilversum kent naast een klachtenprocedure een Klokkenluidersregeling, een regeling inzake het omgaan met een
vermoeden van een misstand binnen de organisatie. Met de komst van de Wet huis
voor klokkenluiders (1 juli 2016) zijn werkgevers met meer dan 50 werknemers
verplicht een regeling vast te stellen voor het melden van een vermoeden van
een misstand binnen de organisatie. Dit geldt ook voor schoolbesturen.
Deze meldingsregeling moet scholen helpen op integere wijze
te functioneren en moet bevorderen dat misstanden in de organisatie
daadwerkelijk worden gemeld. Het gaat dan om zaken waarbij het maatschappelijk
belang in het geding is, de veiligheid van personen of om strafbare feiten en
schending van wet en regelgeving. In de regeling staat onder andere:
◾wanneer sprake is van een vermoeden van een misstand;
◾wat de procedure is bij het melden van een misstand;
◾bij welke functionaris(sen) het vermoeden van een
misstand gemeld moet worden;
◾de verplichting voor de werkgever de melding
vertrouwelijk te behandelen.
Voor meer informatie over de Klokkenluidersregeling van Stip Hilversum, kunt u de ‘Regeling inzake het omgaan met een vermoeden van een misstand (Klokkenluidersregeling PO)’ (versie oktober 2016) raadplegen.
Mevrouw
Dominique Maas treedt op als externe
vertrouwenspersoon integriteit bij deze Klokkenluidersregeling van Stip Hilversum.
Dominique is bereikbaar via E: maas@devertrouwenspersoon.nl of T: 088-1119910