Makerspace op de Lorentzschool

02 juni 2025   |   511 keer bekeken

Techniek, robotica, koken, muziek, ontwerp en fotografie. Het komt allemaal aan bod in de nieuwe Makerspace binnen de Lorentzschool. Leerlingen moeten hier de kans krijgen om zich breed te ontwikkelen.

Natuurlijk is rekenen en taal ‘superbelangrijk’, vindt ook directeur Melchior Hendriks van de basisschool in Hilversum-Oost. “Die basis moet er gewoon zijn, maar wij vinden dat wij de leerlingen breder moeten uitdagen. Je hebt kinderen die andere of óók deze talenten hebben.”

De Makerspace is, als voorloper op de technieklabs binnen het voortgezet onderwijs, een plek waar de ruim 400 leerlingen binnen de school de vrijheid krijgen om hun talenten te ontdekken. “Een ruimte waar we onze leerlingen willen prikkelen en nieuwsgierigheid willen stimuleren”, vervolgt Hendriks. “We laten de kinderen binnen de kaders spelen, onderzoeken, proberen en testen. De kinderen krijgen hierdoor de mogelijkheid om zich breed te ontwikkelen. Naast cognitief talent kunnen de leerlingen dan ook op andere gebieden uitblinken en succeservaringen opdoen.”

Presentatrice Milou Stoop, tevens moeder van een van de leerlingen binnen de school, heeft maandag de eer om de Makerspace te openen. Vervolgens tonen de leerlingen wat er binnen de voormalige lerarenkamer allemaal kan. Zo is Amr, die samen met Stoop de ruimte mocht openen, even later bezig met een voertuigje dat naar voren en links of rechts kan. Het meest gave vindt hij wel de 3D-printer. “Daar kun je spulletjes mee maken en dat soort dingen”, zegt hij. Of dat er nog van komt is dan wel de grote vraag. Het schooljaar is immers bijna voorbij en na de zomervakantie wacht voor hem de middelbare school.

Voortaan gaan alle groepen 3 tot en met 8 een uur in de week aan de slag in de Makerspace. “Zij doen heel veel met bouwen, er zijn legotafels en een green screen”, aldus Hendriks. Hij zegt daarbij dat de opening van dinsdag valt op de jaarlijkse Lorentzdag binnen de school. “Lorentz was een natuurkundige. Vandaar dat wij hierbij echt voor de techniekkant wilden kiezen. Maar er zit ook een stukje creativiteit tussen. Zo zijn er ook een aantal muziekinstrumenten.”

Die muziekinstrumenten zijn dan digitaal, zodat de leerlingen met hulp ook van de iPad kunnen experimenteren met muziek, vertelt leerkracht Ramon Pie. “Dus ook vanuit de muziekkant kunnen kinderen veel doen, zodat wij allerlei verschillende talenten kunnen bedienen. Wat wij willen, is dat kinderen met de technieken van de toekomst aan de slag gaan en vooruit kijken. Uiteindelijk gaan alle kinderen hiermee aan de slag.”

Maar ook twee ouderwetse naaimachines ontbreken niet in de Makerspace. Het is één van de favoriete plekken voor Samantha uit groep 8 (op de foto hierboven). “Ik ben nu aan het klooien met een stukje stof”, lacht zij. “Ik vind het wel leuk om dingen te naaien, word er ook steeds beter in. En het is ook iets nieuws in plaats van de hele tijd rekenen en taal. Het koken hier vind ik ik trouwens ook leuk.”

Hendriks geeft nog aan dat de leerlingen tijdens de zogenoemde periodetaken binnen de school aangaven iets anders te willen en meer creatief bezig wilden zijn. “Hiermee denk ik dat zij heel veel kunnen doen. Dus wij gaan hier iets moois van maken, wij gaan ervan genieten.”

 

Volledig artikel afkomstig van Hilversum Nieuws

Foto: © Bastiaan Miché / Foto Miché 

Tekst: Stefan van Hees

Media
  • IMG_7742
  • 776cb6f2-c71a-432f-92c3-06a5ca3fc127_thumb728
  • 14e29610-da4a-4500-84e3-ebceedc17054_thumb728
  • 1a87c6be-0bf6-4e74-a7fb-db2092fcda78_thumb728