Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

Nieuws

Interview met Maarten Bakker: "ICT-er en Leraar van groep 8; dit is voor mij de ideale combinatie!"

Maarten Bakker is ruim 22 jaar verbonden aan de Goudenregenschool. Al vanaf het begin van zijn carrière was dat in de dubbelfunctie van leraar én ICT-er. Maarten heeft zelfs drie petten op binnen Stip Hilversum. Zo staat hij drie dagen in de week voor de klas van groep 8, is hij ICT-er op de Goudenregenschool én is hij Bovenschools ICT-Coördinator van Stip Hilversum. Momenteel draait Maarten groep 8 zelfs 4 dagen in verband met een zieke collega.

ICT bij de Goudenregenschool

Als ICT-coördinator van de Goudenregenschool ondersteunt Maarten de directeur bij school-specifieke ICT-zaken als het ICT-schoolbeleid en de aanschaf van bijvoorbeeld chromebooks, digitale onderwijsprogramma’s en communicatietools als Parro en Social Schools. Ook ondersteunt hij het team bij de uitvoering van praktische zaken als de werking van ZuluConnect en het digibord.

Bovenschools

Ook als Bovenschools ICT-Coördinator is zijn takenpakket zeer omvangrijk. Maarten gaat bijvoorbeeld over de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming), de aansturing van het ICT-netwerk en de ondersteuning van de ICT-ers van de scholen, Het Wifi-netwerk, het Sharepoint-beheer, de e-mail-accounts, alle technische zaken en natuurlijk adviseert hij Geert over het overkoepelende ICT-beleid. Vanuit deze laatste rol, stimuleert hij ook de bovenschoolse aanschaf van ICT-materialen als digiborden, chromebooks, digitale onderwijspakketten et cetera. Als je dat soort zaken groot inkoopt, is er namelijk altijd voordeel te behalen. Daarbij scheelt het de ICT-er van school weer uitzoekwerk. “Handig”, meent Maarten, “want alle ICT-ondersteuners geven namelijk ook nog gewoon les. Tijd is daarom schaars”. Soms ervaart Maarten de tijdsdruk zelf ook. Hij wil zoveel oppakken en doen; en dat ziet hij ook bij zijn collega ICT-ers. “Je bent als ICT-er namelijk nooit klaar. Er is altijd wel iets te doen.”

Onderwijs op afstand

Afgelopen 2 maanden ervoer Maarten (net als menig ander) als een roller coaster. Rondom het onderwijs op
afstand was er zoveel te doen en te organiseren. “Maar”, vertelt Maarten trots, “de leraren en ICT-ers hebben dit eigenlijk allemaal zelf perfect opgepakt. De meeste ICT-ers en een aantal leerkrachten werkten gelukkig allemaal al met Google Classroom bij het geven van huiswerk en rondom projecten. Daardoor hadden deze allemaal een online ervaring. En ook Gynzy, een digitaal platform waar onder andere een rekenprogramma wordt aangeboden, bleek een uitkomst te zijn.” Ondanks het vele werk ziet Maarten deze periode ook als een uitdaging. Als ICT-er volg je de ontwikkelingen op de voet en moet je altijd vooruitkijken, meent hij.

Digitale bibliotheek: innovatie voor ieder kind binnen handbereik


Als ik Maarten vraag naar zijn plannen voor de toekomst, begint hij te stralen. “Ik zou heel graag vanuit Stip Hilversum een digitale bibliotheek opzetten. Waarvan alle scholen binnen Stip gebruik kunnen maken, van groep 1 t/m groep 8. Het zou zo gaaf zijn als alle kinderen meer affiniteit met ICT, techniek en innovatie krijgen. Dat ze leren programmeren en kunnen ervaren hoe je een robot aanstuurt, hoe je jezelf op de top van een Piramide kan projecteren met behulp van een Green Screen, of dat ze ontdekken hoe een drone of een 3d-printer werkt. Bijna iedere Stip-school heeft een 3D-printer, maar deze worden niet allemaal gebruikt. De aanschaf van al deze digitale middelen is voor een school erg duur. Maar vanuit de bibliotheek kan elke school materialen lenen en ICT en techniek naar het klaslokaal brengen. Innovatie is zo voor ieder kind binnen handbereik!” Vanuit de digitale bibliotheek zou dan ook ondersteuning aan leraren en leerlingen geboden moeten worden door workshops en lesprogramma’s, vertelt Maarten. “Ook daar zou ik heel graag een rol in pakken. Mijn idee past trouwens ook helemaal bij de noodzaak om Digitale Geletterdheid toe te voegen aan het curriculum van de kinderen “, onderstreept hij praktisch.

Kiezen tussen zijn groep 8 kinderen en de ICT wil Maarten niet. Het feit dat ik me thuis voel in beide functies biedt juist veel voordeel: “Ik weet namelijk precies wat wel en niet kan werken, en dat is heel belangrijk.”

Wil je meer weten over hoe Maarten het werken bij Stip Hilversum ervaart? Dat kan tijdens de Online Banenmarkt 4 tot 15 mei. Stuur Maarten een mail via: orienteren@stiphilversum, maak een online afspraak en vraag hem via een videobel-gesprek het hemd van zijn lijf.



Online Banenmarkt tussen 4 en 15 mei


Via videobellen kan je met Maarten en andere mensen binnen Stip Hilversum kennis maken. Zo kan je in contact komen met een leerkracht, een directeur of de P&O adviseur. Je mag ook afspreken met meerdere personen om zo een optimaal beeld van werken bij Stip Hilversum te krijgen.
Mail je keuze naar: orienteren@stiphilversum.nl

Wil je meer weten, klik dan hier: Online Banenmarkt

Media
  • maarten
Contact
STIP Hilversum
Oude Enghweg 2
1217 JC  Hilversum
T (035) 622 13 70
E info@stiphilversum.nl