Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

Nieuws

Interview Meester Tjeerd

Met veel plezier staat Meester Tjeerd bijna 4 jaar voor de klas van groep 7/8 bij de Lelyschool. Hij vertelt dat de opstart van het onderwijs op afstand veel werk was, maar dat de kinderen eigenlijk meteen aan de slag konden.

“Ik werkte met de kinderen al in Google Drive in verband met de musical en de werkstukken. Met Google Drive kunnen documenten in de cloud worden gedeeld en samen met anderen worden bewerkt. De kinderen waren al helemaal gewend aan deze manier van werken. We hadden daarmee een voorsprong op andere groepen.

Goede voorbereiding is belangrijk

“Een goede voorbereiding van je les, is bij het op afstand lesgeven nog belangrijker dan normaal”, vertelt Tjeerd. “Je wilt de uitleg in een keer goed neerzetten. In de klas heb je veel gelegenheid om aanvullende uitleg te geven. Die mogelijkheid is er nu niet.”

Voor en nadelen thuisonderwijs

Op de vraag “Wat vind je moeilijk aan online lesgeven?”, grapt hij: “ik vind het lastig om serieus te blijven; ik hou wel van een grapje. Daarbij is het ontbreken van interactie tijdens je uitleg ook een gemis. Je ziet niet of het kwartje valt bij de kinderen. In de chat na de uitleg kunnen de kinderen wel vragen stellen. Maar toch is dat anders. We geven de kinderen daarbij nu nog meer verantwoordelijkheid om hun huiswerk na te kijken. Het is niet altijd na te gaan of ze dat goed doen. Ik ben bang dat er kinderen zijn die minder leren dan in de normale situatie het geval was geweest. Maar aan de andere kant merk ik ook dat er kinderen zijn die zich juist ook meer ontwikkelen of meer leren. Sommige kinderen zie ik groeien. Opeens maken kinderen van wie ik het niet gewend was, heel slimme en leuke grappen; alsof ze meer durven. Sommige kinderen vragen zelfs om meer leerstof. Daarom heb ik bijvoorbeeld alle Wereldoriëntatie -lessen opengezet.”

Online schoolklas

“Wat ik erg leuk vind aan online lesgeven is dat ik nu meer van de thuissituatie meekrijg. Ik zie bijvoorbeeld de slaapkamer en het mooie legobouwwerk op de achtergrond. Ook merk dat je eigenlijk alles samen online kunt doen. We spreken elkaar via Google Hangouts Meets dat videovergaderingen faciliteert. En in ons geval dus een online schoolklas. We kunnen elkaar allemaal zien. Als ik een uitleg geef, vraag ik iedereen de microfoon uit te zetten. Dat werkt heel goed. Ofschoon ik laatst een meisje had, dat maar bleef kletsen en niet op mij reageerde. Ik heb toen haar vader even gebeld. Ze schrok zich rot toen haar vader haar zijn telefoon - met mij aan de lijn - gaf. Erg grappig, vond ik achteraf. Ook doen we de boekbesprekingen en spreekbeurten via Google Hangouts. En zelfs de gymles pak ik zo aan. Zo leuk om te zien dat bijna iedereen in zijn gymshirt klaar staat voor de les. Het leuke van Google Hangouts is dat de kinderen ook met elkaar in groepjes kunnen werken”, vertelt Tjeerd. “Zo blijven ze toch ook met elkaar verbonden. Alleen samen zingen is lastig omdat er een vertraging in het geluid is. En morgen gaan we online knutselen. Ook best een uitdaging.”

Laat je niet gek maken!

Alhoewel er dus ook voordelen zijn aan het op-afstand-les-geven, hoort Tjeerd van de kinderen dat ze erg van de situatie balen en hun meester en klasgenootjes missen. Tjeerd zet veel filmpjes met uitleg op YouTube in de hoop dat ook andere kinderen én leraren er hun voordeel mee kunnen doen. De andere collega’s van de Lelyschool maken ook van dit soort filmpjes maar deze staan op een gesloten YouTube omgeving.Prima natuurlijk. Tjeerd wil jullie als collega’s graag ook meegeven dat je je niet gek moet laten maken van alle online mogelijkheden. Kies een manier die bij jou past en die voor jou werkt!

Nieuwsgierig naar de filmpjes van Tjeerd?Klik op de link: https://www.youtube.com/channel/UCT3A2di5C6Paq5XdlzwqOQg/videos

Media
  • Meester Tjeerd
Contact
STIP Hilversum
Oude Enghweg 2
1217 JC  Hilversum
T (035) 622 13 70
E info@stiphilversum.nl